Annons
Annons

Re: Gto 68. Spikningar, tickande ljud.

32
Frankie66 skrev:Har nu kollat motståndet i tändkablarna. Var från 9,5-19,5 kohm hur är dessa mätvärden på tändkablar?

Sen testade jag att skruva ut blandningsskruvarna 1/4 och 1/2 varv men blev ingen skillnad när det gäller spikningarna.

Ska jag testa byta stift? Varma eller kalla?

Tändningen har ju legat på 3-4 grader när jag kollade upp den första gången om den kanske har varit ställd så pgr högt cylindertryck? Är det dåligt för motor att ha tändningen på lägre grader än angivet i serviceboken?

Kammen har jag fått veta att det är en 066 original, förutsatt att det är en original som jag fått veta av tidigare ägare.

Kan den ha hoppat bak en kugg?

Är ju så att bilen har gått mkt bra med alla inställningar som var från förra ägaren. Alla som kört den tycker den är jävligt stark i uppförsbackar, men är nu i dom lägena den spikar. (Uppförsbackar och vid hårdare körning)
Om du kollade tändningen, utan att ha rört nånting, och den stog på 3-4 gr! Då har det definivt hänt nåt med kamdrivningen!
När du hämtade bilen hos mig var allt i tändnings och förgasarväg injusterat, tändningen var då ställd på 9-10gr. utan vakuum!

Re: Gto 68. Spikningar, tickande ljud.

35
Det här måste vara världsrekord! Bilen gick bra tills du la i backen,då dog den och sen dess spikar den?? Har föregående ägare kunskaper om tändning och förgasare och det har funkat så:
1: Nåt är skitslut i motorn/runt motorn
2: Okunniga mekaniker som har ställt om hela skiten.

Samtliga komponenter måste vara fullgoda annars kan ni ställa tändning tills ni svimmar.
Det är ju inte NASA teknologi vi pratar om här!!

Hur mycket är avprickat?

Re: Gto 68. Spikningar, tickande ljud.

37
Peje skrev:Det här måste vara världsrekord! Bilen gick bra tills du la i backen,då dog den och sen dess spikar den?? Har föregående ägare kunskaper om tändning och förgasare och det har funkat så:
1: Nåt är skitslut i motorn/runt motorn
2: Okunniga mekaniker som har ställt om hela skiten.

Samtliga komponenter måste vara fullgoda annars kan ni ställa tändning tills ni svimmar.
Det är ju inte NASA teknologi vi pratar om här!!

Hur mycket är avprickat?
Tror inte det finns många själar med de kunskaper som tidigare ägare har, både vad gäller tändning, förgasare eller motorer, allt som finns på en bil.
Motorbyggare, dragracer, streetracer, standardbilar, gammalt och nytt!

Principen är densamma som för 100 år sedan, det kommer bara nya oerfarna användare som tycker det är mycket bekvämare med en kontakt och någon form av dator som kan läsa felkoder. När inte svaret finns i datorn, ja då är det kaputt.
I övrigt håller jag med på både punkt 1 och 2!

Re: Gto 68. Spikningar, tickande ljud.

39
Allt är inte enkelt för en nybörjare! Men måste ju börja nånstans. Å detta forum har jag nog sparat några tusenlappar på felsökning:) förra ägaren har gett mig många tips å råd, och han kan sin sak. Men jag ska försöka så gått det går själv.

Tackar för all respons jag fått på min bils problem, men vi behöver inte spåra ur för det:) jag ska göra allt jag kan av det jag förstår, sen får en mer kunnig person skruva vidare!

För vill ju känna lite mer brännt gummi i sommar:)