Annons

Re: Gto 68. Spikningar, tickande ljud.

16
Nå vi höll mest på med spolen å fördelaren för vi fick ingen gnista på stiften. Så efter en tripp på biltema där vi köpte en universalspole å testa den men ingen skillnad, kollade kondensatorn, men den var bra. Sen bytte vi tillbaka originalspolen å då startade bilen:) så vet inte vad det kan ha varit. Fått det förslaget att kolla kammen men låter då lite omöjligt i mina öron. Men allt kan väl hända:)
Annons

Re: Gto 68. Spikningar, tickande ljud.

21
Har nu kollat kamvinkeln stod på 32grader ställde den på 30-30,7 grader med em mulitmeter som har dwell mätare. Sen ställde jag tändningen på 9-10 grader. Spolen hade 12,5 volt på tomgång och gick upp till 13,5 Men kondensatorn är jag osäker hur jag mäter, körde nu med mulitmeter inställd på cap där den mäter nF och då gav det 0,300 sa kompisen som stod å kollade för jag låg böjd vid fördelaren. Men det är jag osäker på. Men den spikar lika ofta ändå. Ska kolla tändkablar imorgon å se hur motståndet är, å försöka se om det är nå skit i tanken, sen kolla bränsleslangar å pump.

Re: Gto 68. Spikningar, tickande ljud.

22
Har nu kollat motståndet i tändkablarna. Var från 9,5-19,5 kohm hur är dessa mätvärden på tändkablar?

Sen testade jag att skruva ut blandningsskruvarna 1/4 och 1/2 varv men blev ingen skillnad när det gäller spikningarna.

Ska jag testa byta stift? Varma eller kalla?

Tändningen har ju legat på 3-4 grader när jag kollade upp den första gången om den kanske har varit ställd så pgr högt cylindertryck? Är det dåligt för motor att ha tändningen på lägre grader än angivet i serviceboken?

Kammen har jag fått veta att det är en 066 original, förutsatt att det är en original som jag fått veta av tidigare ägare.

Kan den ha hoppat bak en kugg?

Är ju så att bilen har gått mkt bra med alla inställningar som var från förra ägaren. Alla som kört den tycker den är jävligt stark i uppförsbackar, men är nu i dom lägena den spikar. (Uppförsbackar och vid hårdare körning)

Re: Gto 68. Spikningar, tickande ljud.

24
jimmy 77 skrev:13-14 kg låter mycket om det är matching numbers...

min gamla racebil låg på 12.8:1 -13:1 i komp med cheva bigblock och högkomps kolvar som en referens bara
En avsevärd skillnad på cylindetryck och kompressionsförhållande, hel olika saker! Cylindertryck kan man mäta mekaniskt, men komressionsförhållande är som det låter, svepvolym + förbränningsrumsvolym dividerat med förbr. rumsvolym!

Re: Gto 68. Spikningar, tickande ljud.

25
Hur är det med tändningsgraderna. Står ju 9grader i boken. Hur är det för motorn om man ställer ner den till2-3 grader?

Kan cylindertrycket bli högre? Eller måste man in i motorn å greja för att öka det?

För original så ska det väl inte vara så högt?
Men jag är en nybörjare när det gäller motorer å allt.så ni får ursäkta för dumma frågor ibland:)

Re: Gto 68. Spikningar, tickande ljud.

28
Som Peje är inne på, kolla att ytter-ringen (tändmärket) på dämparen inte har flyttat på sig.
Annars blir svårt eller omöjlig att ställa tändningen som avsett.

Tillverka ett kolvstopp av ett rensat tändstift med en så lång och kraftig skruv igenom
att den stoppar kolven på ettans cylinder innan den går i topp.

Ta ur samtliga stift.
Skruva i verktyget i ettans tändstiftshål och vrid på veven med en spärrskaft med 24mm hylsa tills det tar stopp.
Gör ett streck på dampern vid tändmarkeringens nolla, backa veven lite och skruva ur stoppet,
vrid veven förbi TDC och sätt i stoppet igen och dra tillbaka veven tills det tar stopp igen,
gör ett märke på dampern vid nollan igen.

När detta är gjort så ska originalstrecket på dampern ligga mitt emellan de två nya strecken.
Om det inte gör detta så är det dags att köpa en ny damper.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/