Jag har en vipparmsbult som går tungt på gängen när jag skruvar på muttern som man justerar ventilerna med nu undrar jag om man kan gänga loss bulten eller om den är ditpressad och om den är det vad gör man
och finns dom isåfall att köpa vart? Med vänlig hälsning Grissan
Annons
Re: byta vipparmsbultar 389 1966
2om dom är i pressade så är de helt släta som dessa då får man dra ur dem med hjälp av lite brickor och sedan dra ur dem med hjälp av muttern
är de gängade så är det bara skruva ur dem
Håkan S här på forumet kan säkert hjälpa dig med nya press studs
annars har jag beg sånna från mina toppar ligger men med tanke på hur löst de satt så skulle jag nog lägga ett par kronor på nya lr se till att göra om dem till skruvade 7/16 Cheva bigblock studs
Håkan S här på forumet kan säkert hjälpa dig med nya press studs
annars har jag beg sånna från mina toppar ligger men med tanke på hur löst de satt så skulle jag nog lägga ett par kronor på nya lr se till att göra om dem till skruvade 7/16 Cheva bigblock studs
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
3Har för mig att alla 389-toppar har pressade bult. Går det inte att snygga till gängan med ett gängsnitt så är det bättre att rycka alla bult och gänga för Helicoil som Jimmy har gjort alt. gänga 1/2-13 och montera ARP-bult nr 290-7201. Jag skulle inte våga slå i nya pressade bult eftersom mina pressbult släppte och vandrade uppåt med en orginalkam, .407" i lyft (068).

1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
4jag tror det är pressade på min motor Jag undra om man lägger en hög med brickor kan man då dra loss dom med muttern? sitter dom inte bättre? Men hur får man fast dom nya om man inte gängar? kan man göra det med topparna på plats eller måste man ta bort dom`
Hälsningar Grissan
Hälsningar Grissan
5Ja, du kan dra loss dom om du lägger brickor under muttern dom sitter inte hårdare. Tror man kan slå i nya pressbultar med mässingsdorn eller liknande om dom finns att köpa. Men med tanke på hur lätt dom släpper skulle jag lyfta av topparna och gänga. Har du provat att rensa den dåliga bulten med ett gängsnitt? Kan ju fungera om man har tur. Vad har du för muttrar som du justerar ventilerna med? Orginal dras dom i botten mot falsen på bulten med 20lbs, muttrarna är alltså inte till för att justera ventilspelet.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
6Jag har bytt ut orginalet som man drar i botten och satt i sådana man kan justera och låsa med insexskruv
Grissan
Grissan