Hur grov bränsleledning behövs till en lätt trimmad 455?
Bilen har en ganska klen ledning då det är en 326 bil från början.
Har börjat få lite snurr på grejerna men motorn börjar misstända efter några sekunders fullgas dragningar.
Motor:
Oborrad 455 std kolvar.
Planade 6X toppar (ca10.5 komp) 2.11 - 1.66 Ventiler .
Summit hydral kam 2802, Crane 1.5 rullvippor.
Torker insug och Performer 750 förgasare.
Carter 120GPH pump.
Hooker 1 3/4" heders och dubbelt 3"
Original fördelare med ignitor inredning och 10graders förtändning på tomgång utan vacum på kopplat.
B&M Holeshot 3000 turbin (stallar 3500).
3:23 Diff
Annons
Re: Bränsleledning 455
2Det körs då 11.7 sek repor på strippen med org. ledning & mek. carterpump (1/2 tank) (70:as Le mans 408 cui)
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Re: Bränsleledning 455
3Välkommen till Forumet!
Har ditt Ignitor full batterispänning mätt mellan tändspolens plus och karossjord under gång?
Fungerar centrifugalregleringen som avsett?
Förgasaren kommer du sannolikt aldrig att få stil på om det är en Carter AFB-kopia?
Dessa är avsedda för små vridsvaga musmotorer och därför kommer luftspjällen alltid att öppna för fort på din 455:a och orsaka tvekan vid fullgas.
Möjligtvis så kan du försöka hitta luftspjäll från nå´n original Carter AFB som satt på nå´n större Chrysler eller Ford motor och sätta i E-klonen, alternativ ägna en sommar och ett stort antal fulla tankar med soppa för att prova ut materialpåläggning på befintliga vikter?
Men det bästa tipset är att skaffa en riktig förgasare, en Quadrajet, som är justerbar i alla väsentliga avseenden och som i slutänden är rena sparbössan jämfört med alla andra förgasartyper.
Du har ju dessutom ett insug som är direkt framtaget, med hjälp av H.O. Racing, för att användas med Quadrajeten!
Har ditt Ignitor full batterispänning mätt mellan tändspolens plus och karossjord under gång?
Fungerar centrifugalregleringen som avsett?
Förgasaren kommer du sannolikt aldrig att få stil på om det är en Carter AFB-kopia?
Dessa är avsedda för små vridsvaga musmotorer och därför kommer luftspjällen alltid att öppna för fort på din 455:a och orsaka tvekan vid fullgas.
Möjligtvis så kan du försöka hitta luftspjäll från nå´n original Carter AFB som satt på nå´n större Chrysler eller Ford motor och sätta i E-klonen, alternativ ägna en sommar och ett stort antal fulla tankar med soppa för att prova ut materialpåläggning på befintliga vikter?
Men det bästa tipset är att skaffa en riktig förgasare, en Quadrajet, som är justerbar i alla väsentliga avseenden och som i slutänden är rena sparbössan jämfört med alla andra förgasartyper.
Du har ju dessutom ett insug som är direkt framtaget, med hjälp av H.O. Racing, för att användas med Quadrajeten!
Re: Bränsleledning 455
4Hej igen mina vänner.
Var ut en sväng idag och kollade stiften som hade fin ljusbrun färg men väl stort elektrodgap 1.5-1.7mm?
Sladdade in hos den lokala handlaren för ett nytt bränslefilter, Luftfilter, och nya AcDelko R45TS (1.25mm gap) fyllde tanken med 60 friska liter 98 oktan.
Hem å byta, motortempen sjönk 10 grader från 180 till 170?
Mätte spänningen på tändspolen under färd 13.8 Volt.
Samma problem med misständning vid längre fullgas dragningar.
Fick senare ikväll tag på en bränsletrycksmätare, som visade 5.5-6 PSI på tomgång och under normal färd, håller full gas några sekunder och det sjunker ner mot 3 släpper gasen och mätaren går ner på 0 för att sen snabbt gå upp på 5.5-6 igen. Ibland funkar det dock utan tryck fall (1 av 4 försök).
Gummiröks beroende som man är så kunde jag inte låta bli en fet börnis 1an, 2an, 3an 5.500rpm 10 sekunder, bränsletrycket sjönk snabbt till 4 PSI där det låg fast.
Pumpen är en "ny" 200mil "Carter GM6907" bränsleledningen är 7.8mm utv (bör ju vara max 6.mm inv).
Nån som vet om det går att borra ur och bygga om/svetsa i grövre pickup i tanken och sen köra 10mm (invändigt) hela vägen?
Var ut en sväng idag och kollade stiften som hade fin ljusbrun färg men väl stort elektrodgap 1.5-1.7mm?
Sladdade in hos den lokala handlaren för ett nytt bränslefilter, Luftfilter, och nya AcDelko R45TS (1.25mm gap) fyllde tanken med 60 friska liter 98 oktan.
Hem å byta, motortempen sjönk 10 grader från 180 till 170?
Mätte spänningen på tändspolen under färd 13.8 Volt.
Samma problem med misständning vid längre fullgas dragningar.
Fick senare ikväll tag på en bränsletrycksmätare, som visade 5.5-6 PSI på tomgång och under normal färd, håller full gas några sekunder och det sjunker ner mot 3 släpper gasen och mätaren går ner på 0 för att sen snabbt gå upp på 5.5-6 igen. Ibland funkar det dock utan tryck fall (1 av 4 försök).
Gummiröks beroende som man är så kunde jag inte låta bli en fet börnis 1an, 2an, 3an 5.500rpm 10 sekunder, bränsletrycket sjönk snabbt till 4 PSI där det låg fast.
Pumpen är en "ny" 200mil "Carter GM6907" bränsleledningen är 7.8mm utv (bör ju vara max 6.mm inv).
Nån som vet om det går att borra ur och bygga om/svetsa i grövre pickup i tanken och sen köra 10mm (invändigt) hela vägen?
Re: Bränsleledning 455
5Allting går om man ger sig f*n på det, det omöjliga tar bara lite längre tid?
Annars finns det färdiga:
http://www.robbmcperformance.com/produc ... msend.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Frågan är om det hjälper?
Seriösa race-bilar har elektrisk bränslepump monterad invid tanken och gärna en "sump" längst bak i tanken varifrån bränslet tas.
Annars finns det färdiga:
http://www.robbmcperformance.com/produc ... msend.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Frågan är om det hjälper?
Seriösa race-bilar har elektrisk bränslepump monterad invid tanken och gärna en "sump" längst bak i tanken varifrån bränslet tas.
Re: Bränsleledning 455
7Ett billigt sätt är att dra en ny slang 10mm inv och köra ett M25 hål med hålsågssatsen och sen sätta en förskruvning som tål bensin! Jag har både den och ny slang liggande om du vill ha. Mvh Markus
Re: Bränsleledning 455
8Nä, det ska räcka med en el-pump (Carter P4594 7psi) och en Quadrajet, som jag har.PontiacMora skrev:Ska det krävas på den här relativt milda motorn?
Hur har du gjort själv?
Re: Bränsleledning 455
9Jaja, ska plocka ner tankarmaturen och se om jag kan svarva några fina nipplar och bygga om pickupen. 10mm leding bör räcka då dom flesta pumpar ändå inte har större än 3/8 anslutningar.
Hade varit kul om nån hade tips på vad som kan göras inv. i tanken för att förbättra soppa upptagningen om nu bränslet (60liter) åker längst bak i tanken vid full gas. Hur ser en catch tank bak i tanken ut och hur ansluts den till pickupen och funkar den lösningen även för gatåkar raggare? Vill absolut inte förstöra skuffen med nån fånig Fuelcell.
Hade varit kul om nån hade tips på vad som kan göras inv. i tanken för att förbättra soppa upptagningen om nu bränslet (60liter) åker längst bak i tanken vid full gas. Hur ser en catch tank bak i tanken ut och hur ansluts den till pickupen och funkar den lösningen även för gatåkar raggare? Vill absolut inte förstöra skuffen med nån fånig Fuelcell.
Re: Bränsleledning 455
10Varför inte prova en elektrisk soppapump först?
De mekaniska pumparna funkar bra att åka till Hemköp med och mellan stoppljusen men har begränsningar vid högre effektuttag.
Det är därför jag använder elektriska pumpar på mina GTO´er.
Men kolla för all del pick-upen så att inte "sockan" i änden på röret kollapsat och täpper till öppningen?
De mekaniska pumparna funkar bra att åka till Hemköp med och mellan stoppljusen men har begränsningar vid högre effektuttag.
Det är därför jag använder elektriska pumpar på mina GTO´er.
Men kolla för all del pick-upen så att inte "sockan" i änden på röret kollapsat och täpper till öppningen?