Tja. Har ett litet problem med en th400 i en Bonneville från 65. Den växlar jätte mjuk och fint när det är kall men när man kört så den är varm så vill den inte lägga i 3an.
Är det oljan det är fel på?
Har ett filter kit ligger till lådan som ska bytas men funderar på vilken olja jag ska använda? Är det bara köpa någon ATF eller finns det någon som är bättre anpassad för gamla lådor?
Tackar på förhand.
Annons
Re: TH400
2ATF dextron III funkar bra
dåligt driv lr slirande växlingar kan bero på låg oljenivå lr slitna lameller i lådan
en del använder Ford's ATF type F för lite bättre "bett" i lådan
men detta är inget bra alternativ på en sliten låda det är bättre att åtgärda problemet på rätt sätt
dåligt driv lr slirande växlingar kan bero på låg oljenivå lr slitna lameller i lådan
en del använder Ford's ATF type F för lite bättre "bett" i lådan
men detta är inget bra alternativ på en sliten låda det är bättre att åtgärda problemet på rätt sätt
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
/Jimmy 0735043241
3Olje nivån är bra både varm och kall. bilen hade stått i 6år utan att någon kört med den, sen har jag "provkört" den nu ett tag för att leta fel att åtgärda.
Hur mycket olja går det i om man tömmer turbin och låda? Har fått uppgifter om att det sitter en större oljekylare på bilen från en Buick.
Hur mycket olja går det i om man tömmer turbin och låda? Har fått uppgifter om att det sitter en större oljekylare på bilen från en Buick.
6Dextron II är föregångaren till Dextron III vissa menar att den är bättre för äldre lådor
jag har alltid kört Dextron III och inte upplevt några problem, men så byter jag olja och filter i lådan varje vår åxo
alla oljor idag har ju kvalitets krav att uppfylla så tror ej det är nån fara ,enl min bror som är mekaniker till yrket så är det ingen fara att köra Dextron III även på äldre lådor
har även testat med Fords ATF type F som en del menar ger bättre bett på lamellerna ,på en vanlig orginal jänk med TH700 låda blev det ingen märkbar skillnad för min del
jag har alltid kört Dextron III och inte upplevt några problem, men så byter jag olja och filter i lådan varje vår åxo
alla oljor idag har ju kvalitets krav att uppfylla så tror ej det är nån fara ,enl min bror som är mekaniker till yrket så är det ingen fara att köra Dextron III även på äldre lådor
har även testat med Fords ATF type F som en del menar ger bättre bett på lamellerna ,på en vanlig orginal jänk med TH700 låda blev det ingen märkbar skillnad för min del
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
/Jimmy 0735043241
/Jimmy 0735043241
8Okej. På mitt jobb så har vi OKQ8s auto-15 ATF olja från Swedol. Den är har denna specifikation: GM Dexron lllG, Ford Mercon, Allison C-4, ZF TE-ML 02F/ 03D/ 04D/ 11B/ 14A/ 17C, Chrysler ATF+3, Volvo 97341:010, Mercedes 236.1/236.5/236.10/236.11/236.12, MAN 339 type Z-1/ type V-1.
Då borde det fungera med den oljan efter som den är en dexronIII eller?
Då borde det fungera med den oljan efter som den är en dexronIII eller?