Annons

Förutsättnigar för förtändning!

1
För att få ur lite mera morr ur motorn skulle jag vilja ställa upp tändningen från 12 till 15 grader.
Detta är ett rekommenderat värde från kamaxeltillverkaren.
Men vad mer spelar in för att det ska gå?
Topparna t.ex, har dom någon betydelse för hur mycket förtändning man kan ha?
Fördelaren är en given faktor, men med en RAIV fördelare känns DET lungt iaf.
Eller är det ren Trial n' error som gäller?
/
Andreas
Annons

Re: Förutsättnigar för förtändning!

3
Vilken är kamaxeltillverkaren som rekommenderar en viss tändpunkt för sina kamaxlar.
Det låter närmast som en brist i deras kunskaper om hur en motor fungerar?

I praktiken flyttar man ner vridmomentkurvan med mer förtändning tidigare, vissa motorer behöver detta, andra inte.
Det hänger på en mängd faktorer, varav fäste och utväxling är två.
En annan är förgasarens förmåga att leverera en tillräckligt förbränningsbar blandning vid tomgång och lågfart.

Det är sällan man till en Pontiac V8 behöver mer än 10-12° initialt, lågkompsmotorer kan dock behöva 16-20° initialt.
Max förtändning är den som ger bäst acceleration över en viss sträcka utan att förorsaka spikningar.
För en Pontiac 400 brukar detta var 32-34° och för en 455:a en aning lägre p.g.a. att kolven vänder snabbare, ca. 30-32°, detta med open chamber järntoppar och Kauffman alu-toppar.
Edelbrock alutoppar och 1967 #670 har visat sig ge mest effekt med 36-40°.
I samtliga fall bör max inträffa runt 3800-4200 varv beroende på motorns konfiguration f.ö. och använt bränsle.

Att ställa upp det initiala behöver alltså inte alls göra så att bilen blir snabbare över en viss sträcka (ge mer effekt), däremot kan det orsaka motorras om man inte har koll den totala förställningen på "toppen".

Jag har funnit liten, eller ingen, orsak att ändra varken tändsystem eller tändkurva från fabriksvärden när förgasarens kalibrering blivit justerad efter den rådande vakuumsignalen i insuget som kamaxeln genererar.

RAIV fördelaren ger max 26-30° vid 6400 varv plus det initiala på 15°, alltså 41-45° vid 6400 varv!
Dock måste man komma ihåg att RAIV motorn och bilen den satt i var byggd för detta.
Man kan begränsa förställningen till en mer "normal" kurva genom att sätta ett stopp, med ca. 1/4" diameter, på pinnen under viktplattan så att den passar bättre för "normala" trimningar.
Detta gjordes från fabrik på RAIII fördelare som delade innehåll med RAIV fördelaren.

Hoppas detta hjälper en aning?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Förutsättnigar för förtändning!

4
Tack för det utförliga svaret!

Nu hittar jag det inte, men nånstans såg jag en rekomenderad förtändning på 15 grader gällande min kam, kan ha varit en åf som lagt till egna siffror.

OK!, då gör jag såhär:
Monterar stoppet, pluggar vakuumklockan, demonterar fjädrarna till förtändningen och ställer den på 32-34 grader.
Monterar fjädrarna och kollar vad jag har för initialt vilket bör ligga runt 10-12, annars får jag ändra diametern på stoppet och göra om tills jag får en vettig initial förtändning utan att passera 34 grader totalt.

Hmmmmm.....minnet är bra men kort säger man!
Detta höll jag på med ganska ivrigt med Firebirden minns jag nu.

Den hade jag dock tejpat svängningsdämparen med timingtape, finns det något uträknat avstånd från nollan till 32-34 grader?
Då kan man ju lägga på ett måttband och göra en markering vid det avståndet.

Ps. Den som tycker att sin #068 eller #744 kamaxel känns för slö kan jag tänka mig ett byte mot min Torker Plus kam :) Ds.
/
Andreas