Annons

köpa färdig motor eller bygga

1
jag håller på och fixa i ordning en Firebird. slog isär motorn som satt i vid köp och konstaterad direkt att en renovering var minst sagt behövligt.
jag har fått lite olika priser från en motorbyggare, dock är dessa lite kryddade men allt maskin jobb såsom borrning osv. var ok.
frågan är dock ska jag bygga motor eller köpa en färdig tex en crate??
har tiden och lusten att göra så mycket som möjligt men är det verkligen värt det då väldigt få saker är användbara från motorn?
ska tillägga att detta är mitt första projekt och att blocket är ett 400 från -68

har en budget runt 50k och vill helst uppnå 400+ hk

tack på förhand
Annons

Re: köpa färdig motor eller bygga

3
Vilka toppar, insug, förgasare hade din 400? Svårt att få till de där sista så allt lirar optimalt ihop om man inte byggd några läromotorer innan. Jag lejde bort min men till en duktig vän, arbetskostnade kan man ofta jobba in på det man själv kan undertiden..? Med rätt kille kan du nog bygga lite billigare för att få 400 alt få lite mer :razz: pulver för den pengen?
Mvh Mac

4
min erfarenhet är att det alltid blir billigare att köpa färdigt ,men å andra sidan är det ju mera pengar man ska ut med på ett bräde ,samt är det ju alltid roligare att starta en motor man plockat ihop själv + att du vet precis vad som sitter i den
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

5
Ja fast "jag" skulle inte våga köpa av nån okänd luffare varken på blocket eller från staterna utan då måste det va en man kan lita på!
Jättekul att starta själv så länge allting fungerar ;)

Jag har en seriös kontakt men då får du ringa mig. 0474-48764 endast dagtid på detta jobbnr.