jag är lite i förarbetet med att sätta i min nybyggda 461:a i min GTO -66:a. Funderar lite på vad jag behöver göra för att få den nya motorn att lira och har än sålänge kommit
fram till att jag behöver byta ut bränsleröret till ett grövre. Det är väl 3/8 del original tror jag? Hittade på camaroforumet att 1/2" inte är helt fel. Frågan är hur mycket det räcker till?
Motorn har 515 hk med ganska "snäll" kam men det finns planer på mer effekt och kanske överladdning i framtiden.
Är det svårt att få till rör för någon som inte gjort det innan och vet någon hur många nipplar av vilken sort som behövs? Och var hittar man tankarmatur med 1/2" rör?
Annons
Re: Bränslerörsfråga
2Hej, ja körde med 1/2 rör på min camino69 ja hade innan. Sen köpte ja en beg. tankarmatur som ja skulle bygga om till 1/2" osså men "hann" aldrig. Kanske lite overkill men man behöver inte göra om d iaf:-)
Hade An8 sen upp i förgasaren från ramen.
Köpte alurör från lövens tror ja d va eller summit?? Bockade efter originalet, kalas.
Kopplingar från slang till rör: röd/blå koppling (hade jag). Eller hydroscand om vill det! Blir ju ett par st:-)
Ja körde stålspunnen slang till d mesta utom kylarslangarna.
//
Glennson
Hade An8 sen upp i förgasaren från ramen.
Köpte alurör från lövens tror ja d va eller summit?? Bockade efter originalet, kalas.
Kopplingar från slang till rör: röd/blå koppling (hade jag). Eller hydroscand om vill det! Blir ju ett par st:-)
Ja körde stålspunnen slang till d mesta utom kylarslangarna.
//
Glennson
3Körde du något retursystem på det också? Dimension?
Hittade den här tank armaturen som jag nog beställer http://www.robbmcperformance.com/produc ... msend.html
Hittade den här tank armaturen som jag nog beställer http://www.robbmcperformance.com/produc ... msend.html
4retur system är egentligen inte nödvändigt se bara till att inte dra soppaledningen för nära motorblock avgas system lr insug då kan du få problem med ånglåsVinylKnaster skrev:Körde du något retursystem på det också? Dimension?
det sitter ju ingen retur orginal och de funkar ju bra ändå om du har en stark el/mek pump så fixa en tryckregulator ist är inte helt säker på hur mycket en q-jet orkar i soppa tryck men runt 5 P.S.I ska väl vara lagom lr vad säger Kent vår q-jet guru?
Holley klara iaf 5 psi i soppatryck
Körde 8 AN på Novan jag hade med 454BB ca 750 hk o det funkade Holley 850dp
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
5Okej jag ska kanske skippa ett retursystem då?
Det ligger iaf 1/2" aluminiumrör från dalhems på väg till mig nu. Väntar bara på svar på några frågor från firman i USA med tankarmaturen så kommer det nog en sådan om 14 dagar.
Det är en 850 DP jag har och enligt RobbMC performance så ska 7 psi inte vara några problem på en Holley. Tror inte det blir fullt så mycket ändå från min mekaniska.
Det ligger iaf 1/2" aluminiumrör från dalhems på väg till mig nu. Väntar bara på svar på några frågor från firman i USA med tankarmaturen så kommer det nog en sådan om 14 dagar.
Det är en 850 DP jag har och enligt RobbMC performance så ska 7 psi inte vara några problem på en Holley. Tror inte det blir fullt så mycket ändå från min mekaniska.
6Fråga: Om utgångarna på min bränslepump inte är 1/2" så är väl ett kraftigare system pengar i sjön? Jag antar att jag behöver en pump med 1/2" utgångar också?
EDIT: Jag har iaf beställt 1/2" grejer nu. Tankarmatur, ny bränslepump (fastän min andra va helt ny) med 1/2" utgångar och filter med detsamma och några 1/2" till 8AN anslutningar.
EDIT: Jag har iaf beställt 1/2" grejer nu. Tankarmatur, ny bränslepump (fastän min andra va helt ny) med 1/2" utgångar och filter med detsamma och några 1/2" till 8AN anslutningar.
7Den armaturen blir väl kalas
Ja körde inte retur, drog röret på original plats.
Hade holley blå med 3/8ansl. Adapter till 1/2". På min camino ja hade (http://www.garaget.org/69Camino) tog armaturen 1/2" i golvet på flaket för tanken var så nära så ja fick "sänka" tanken om du förstår vad ja menar.
Blir d bildbevis sen då:-)
Ja körde inte retur, drog röret på original plats.
Hade holley blå med 3/8ansl. Adapter till 1/2". På min camino ja hade (http://www.garaget.org/69Camino) tog armaturen 1/2" i golvet på flaket för tanken var så nära så ja fick "sänka" tanken om du förstår vad ja menar.
Blir d bildbevis sen då:-)
8Har själv en Robbmac armatur, kanon grejer bra kvalite.
1/2" blir bra till din motor o duger uppåt 700 hk.
Kör 1/2" med retur på min raggarpuffra(cheva 505 BB) som bromsade 650 hk med en tjejig hyd rullkam, har en Holley 170 gph mek pump o en mallory regulator.
Innan returen blev bensinen varm vid långsam körning o trycket sjönk speciellt när mina elfläktar vispade på för fullt. Hade en ide om en "idle bleed retur" först o har fortfarande men hade mallory regulatorn liggandes så användes som test och testet verkar lyckat nu sjunker inte trycket utan blir väll lite mer kall bensin som kommer fram med retur regulatorn på plats.
7 psi är inga problem för en Holley min klarar 8 psi fint.
1/2" blir bra till din motor o duger uppåt 700 hk.
Kör 1/2" med retur på min raggarpuffra(cheva 505 BB) som bromsade 650 hk med en tjejig hyd rullkam, har en Holley 170 gph mek pump o en mallory regulator.
Innan returen blev bensinen varm vid långsam körning o trycket sjönk speciellt när mina elfläktar vispade på för fullt. Hade en ide om en "idle bleed retur" först o har fortfarande men hade mallory regulatorn liggandes så användes som test och testet verkar lyckat nu sjunker inte trycket utan blir väll lite mer kall bensin som kommer fram med retur regulatorn på plats.
7 psi är inga problem för en Holley min klarar 8 psi fint.