Annons

Motorbyte alt växelådsbyte Lemans 1966

1
Här lite frågor från en fd cheva ägare totalt 13st den sista en 1969 camaro x77 Z/28 med dz302 & m/21 Phantomgreen.Nu Pontiac ägare 1966 Lemans 2dr/ht sitter en 326 & 2 stegs automat köptes från carlf blackplate end 13 000 mil kör den varje dag som bruks hela sommaren till mångas förtvivlan less att ha garage värmare.Nu mina funderingar efter som jag alldrig kört Pontiac förut så är kunskaperna inte så bra om deras motorer el vx lådor.2 stegs lådan började slira lite fixade ny olja ops började slira mera :roll: vad göra ?. Står inför 2 alt antingen köpa en 400 el 455 med 350 el 400 låda skulle inte vara fel med lite rappare motor vill ha tipps om kam förg insug toppar vad funkar bäst ihop?.Finns den någon som ligger inne med nå på hyllan?som sagt är helt vilsen vad det gäller Pontiac naturligt vis spak ställ mellan axel osv.El lämna in lådan för renov & köra 326 a hmmmm tacksam för råd & tipps vad det gäller motorbyte & vad som funkar bra ihop
Annons

Re: Motorbyte alt växelådsbyte Lemans 1966

2
Välkommen till Forumet!

I dina kläder skulle jag renovera original-lådan till att börja med.

Sedan skulle jag skaffa boken "How to build max performance Pontiac V8´s", skrivern av Jim Hand och sen börja samla grejor för kommande äventyr?

Om du vill fördjupa dig ytterligare i Pontiac-världen:

Pontiac Musclecar Performance 1955 - 1979, by Pete Mc Carthy and John Angeles

Pontiac GTO Restoration Guide, by Paul Zazarine and Chuck Roberts

Pontiac High Performance Engine Design & Blueprint Assembly, by Craig Hendrickson and Kern Osterstock (HO Racing Specialties, Inc.)

Pontiac Heavy-Duty Parts & Specs, by Craig Hendrickson and Kern Osterstock (HO Racing Specialties, Inc.)

HOW TO Rebuild PONTIAC V-8s, by Rocky Rotella

Sist, men inte minst, en original 1966 Tempest Service Manual till din bil och årsmodell är ett MÅSTE!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Motorbyte alt växelådsbyte Lemans 1966

3
är du inte orginal fantast så är väl en TH350 BOP låda en bra sak om du vill få bilen att kännas lite piggare ,samma längd på den och ST300 lådan

du får en växel till, samt billigare service kostnader och lättare att hitta delar

en ny renoverad TH350 bop kan man hitta för runt 6000:- inkl turbin
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241