Annons

Motorbygge.

1
Hallå mina kamrater och pirater. Har ett 400 block jag tänkte bygga ett paket på ungefär 400hk , 500557 block så vet inte om jag vill plocka ut så mycket mer.
Behöver lite tips och råd, äger ett par 6x toppar idag och dom lär inte räcka till för några 400hk utan strokerkit. Har en kompis som ska sälja sina nyrenoverade 12-toppar,borde väl vara bättre till mitt ändamål ?
Kamval på det ? 744 kanske ?!
3:55 utväxling och lättare stallturbin.
Bil är en GTO 66.
Dela med er av lite tips och råd :) /N
GTO66
Annons

Re: Motorbygge.

3
The Judge skrev:Med mer vrid behöver du inte varva motorn lika högt för samma effekt, så #12 topparna kan hjälpa dig lite där.
Vilka 6X har du?
744, 3:55 utväxling och lättare stallturbin blir utmärkt.
ja jag tänkte nästan att dessa toppar borde hjälpa mig en bra bit på vägen :)

6x-8 toppar har jag ;)

då är jag inte helt ute och cyklar iaf. vad kan denna combo ge för siffror i hk å vrid ? :?:
/ N
GTO66

Re: Motorbygge.

5
The Judge skrev:Kombon speglar tidiga 1969 GTO RamAir (inte RAIV), så det lär bli som den.
Och för en vanlig dödlig som inte har dom siffrorna i huvudet, vad är det för spec på en sån spis ? / N
GTO66

Re: Motorbygge.

7
The Judge skrev:Pontiac uppgav 366 hästar.
Ok, låter rimligt! , om man planar av dessa toppar lite grand för att få lite mindre förbränningsrum lär den ju kliva upp till 400 hk ganska enkelt ? Eller är detta nå toppar man helst ska låta vara orörda ? /N
GTO66

Re: Motorbygge.

8
Man brukar ge som generell regel 5-7% effektökning av motorvolym per höjt steg i kompression. Så höjer du tex från 9:1-10:1 får du 20-30 hk mer med allt annat oförändrat i en 400cui motor.

Du höjer nog inte ett steg genom planing även om du planar så mkt som går utan att förstöra topparna. Andra problem blir att du måste ha kortare stötstänger plana av insugsytan på topparna el insuget för att det ska passa och blir kompressionen för hög får du detonationer och får backa av tändningen och vinsten i effekt kanske uteblir.

Du märker inte skillnaden mellan 370-390 hk. Plana dem bara så mkt som behövs för att de ska bli plana 0 decka gärna blocket istället.

Re: Motorbygge.

9
gto66 skrev:
The Judge skrev:Pontiac uppgav 366 hästar.
Ok, låter rimligt! , om man planar av dessa toppar lite grand för att få lite mindre förbränningsrum lär den ju kliva upp till 400 hk ganska enkelt ? Eller är detta nå toppar man helst ska låta vara orörda ? /N
Hästar är vridmoment gånger varvtal delat med 5252.
Orörda #12-toppar ska ha ca. 66cc förbränningsrum enligt Pontiac, mindre än så är vansinne med dagens soppa.
För dragracingbruk är det en annan femma, poängen med högre kompression kan man använda vassare racing kamaxlar som flyttar upp varvtalsregistret betydligt, och då krävs det avsevärt stadigare bottendel (block) med smidda stakar/kolvar, högre numerisk utväxling i bak, stallturbin etc.
Knappast värt tanken att "förstöra" ett par #12-toppar för dina ändamål.
Du kommer garanterat att uppskatta en motor som fungerar som avsett 99.9% av tiden du ska köra bilen mer än en motor som du ska pina till att ge de sista hästarna vid 5500 varv 0.1% av tiden eller mindre och gå som sk*t och spika resten av tiden.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Motorbygge.

10
Japp, men naturligtvis går det ju sällan som planerat, nu ville inte riktigt polaren sälja topparna,utan han hellre ville sälja sin nyrenoverade 389:a med topparna monterade, 15laxar ville han ha för topparna, om han skulle sälja dem å lite mer än dubbla för hela motorn, å så vitt jag vet så kommer det dra iväg med att renovera mitt block , så nu vette fan hur jag ska göra riktigt.
GTO66

Re: Motorbygge.

11
Nu har jag varit å hämtat ett komplett men isärplockat 400 67- block från en firebird utan toppar.och såklart har man ju börjat fundera på å stroka blocket till en 462 när man var påväg hem med grejorna och har ett par passande toppar till den operationen, såg att PPM sålde ett "färdigt" kitt,någon som köpt från dem ? Eller ska man plocka ihop allt själv ? / N
GTO66