Annons

Kamaxel, kamdrivning, vipparmar, pump m.m. till 400 -67

1
Hej!

Ska börja lyfta ur motorn på min -67 GP inom kort och har en del funderingar ang komponenter till motorn.
Det är en original 350hk 400cui m 670 toppar och 4-ports Carter.

Kamaxel
Lämplig ersättare för originalkammen?
Något mer vrid skulle vara kul men det får inte påverka tomgången.
Har Summit 2801 i LeMansens 326a men gillar inte tomgången på den.

Kamdrivning
Standard eller nån förstärkt variant?

Vipparmar
Verkar finnas bade standard 1,5 och en variant som är 1,65 - tips?

Pump
Standard eller högtryck?

Tack på förhand!
Annons

Re: Kamaxel, kamdrivning, vipparmar, pump m.m. till 400 -67

2
Jag kan rekommendera Melling SPC-7 (068-kammen, även kallad H.O.-kammen) med 1.5:1 vippor (1.65:1 vippor är för RAIV-motorn) och standard kamdrivning (håller längre än cykelkedjedrivningarna).
Oljepump Melling M54DS 60psi är lämpligast för av fabrikanten rekommenderade viskositet på motoroljan, 10W30.

Håll i minnet att vassare kamaxlar än standard flyttar UPP vridmomentet i varvtalskurvan och gör tomgångsegenskaperna "sämre" samt kräver en högre numerisk utväxling i bakaxeln.

Till 326:an skulle jag inte välja vassare kam än 066-kammen.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Kamaxel, kamdrivning, vipparmar, pump m.m. till 400 -67

3
The Judge skrev:Jag kan rekommendera Melling SPC-7 (068-kammen, även kallad H.O.-kammen) med 1.5:1 vippor (1.65:1 vippor är för RAIV-motorn) och standard kamdrivning (håller längre än cykelkedjedrivningarna).
Oljepump Melling M54DS 60psi är lämpligast för av fabrikanten rekommenderade viskositet på motoroljan, 10W30.

Håll i minnet att vassare kamaxlar än standard flyttar UPP vridmomentet i varvtalskurvan och gör tomgångsegenskaperna "sämre" samt kräver en högre numerisk utväxling i bakaxeln.

Till 326:an skulle jag inte välja vassare kam än 066-kammen.
Hej!

Tackar för råd....lätt att gå vilse i bildelsträsket...:-)

Re: Kamaxel, kamdrivning, vipparmar, pump m.m. till 400 -67

4
The Judge skrev:Jag kan rekommendera Melling SPC-7 (068-kammen, även kallad H.O.-kammen) med 1.5:1 vippor (1.65:1 vippor är för RAIV-motorn) och standard kamdrivning (håller längre än cykelkedjedrivningarna).
Oljepump Melling M54DS 60psi är lämpligast för av fabrikanten rekommenderade viskositet på motoroljan, 10W30.

Håll i minnet att vassare kamaxlar än standard flyttar UPP vridmomentet i varvtalskurvan och gör tomgångsegenskaperna "sämre" samt kräver en högre numerisk utväxling i bakaxeln.

Till 326:an skulle jag inte välja vassare kam än 066-kammen.
Hej igen...!

Har du nått tips på ventilfjädrar som är lämpliga?
Bör jag byta brickorna också?

Har kollat på Comp Cams fjädrar 988-16 och brickor 743-16.

Re: Kamaxel, kamdrivning, vipparmar, pump m.m. till 400 -67

5
Jag skulle välja Crower 68404 (113lb@1.600") i stället för CC 988 (125lb@1.600") när nu kammen inte kräver så mycket.
Även FederalMogul 665+1433 är goda OEM-fjädrar.

Om du ska använda ventiler med spår för O-ringen måste du använda original brickorna som har plats för dessa O-ringar (rekommenderas).
Oljesköldarna kan du skippa, då inga RamAir motorer använde såna p.g.a. större fjädertryck, upp till 125lb@1.586" för 744 kammen och 105-110lb@1.586 för 068 kammen (std. fjädrar ligger runt 95-100lb@1.586")

Om du ska använda nya ventiler i rostfritt, utan spår för O-ringen, och behöver extra marginal för kamlyft över .450" så kan du använda CC´s brickor och 10° låsningar. Då behöver du även fräsa alla styrningar till .530" för viton-tätningar.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Kamaxel, kamdrivning, vipparmar, pump m.m. till 400 -67

6
The Judge skrev:Jag skulle välja Crower 68404 (113lb@1.600") i stället för CC 988 (125lb@1.600") när nu kammen inte kräver så mycket.
Även FederalMogul 665+1433 är goda OEM-fjädrar.

Om du ska använda ventiler med spår för O-ringen måste du använda original brickorna som har plats för dessa O-ringar (rekommenderas).
Oljesköldarna kan du skippa, då inga RamAir motorer använde såna p.g.a. större fjädertryck, upp till 125lb@1.586" för 744 kammen och 105-110lb@1.586 för 068 kammen (std. fjädrar ligger runt 95-100lb@1.586")

Om du ska använda nya ventiler i rostfritt, utan spår för O-ringen, och behöver extra marginal för kamlyft över .450" så kan du använda CC´s brickor och 10° låsningar. Då behöver du även fräsa alla styrningar till .530" för viton-tätningar.
Kanon, kollar på det!

Re: Kamaxel, kamdrivning, vipparmar, pump m.m. till 400 -67

7
The Judge skrev:Jag skulle välja Crower 68404 (113lb@1.600") i stället för CC 988 (125lb@1.600") när nu kammen inte kräver så mycket.
Även FederalMogul 665+1433 är goda OEM-fjädrar.

Om du ska använda ventiler med spår för O-ringen måste du använda original brickorna som har plats för dessa O-ringar (rekommenderas).
Oljesköldarna kan du skippa, då inga RamAir motorer använde såna p.g.a. större fjädertryck, upp till 125lb@1.586" för 744 kammen och 105-110lb@1.586 för 068 kammen (std. fjädrar ligger runt 95-100lb@1.586")

Om du ska använda nya ventiler i rostfritt, utan spår för O-ringen, och behöver extra marginal för kamlyft över .450" så kan du använda CC´s brickor och 10° låsningar. Då behöver du även fräsa alla styrningar till .530" för viton-tätningar.
Håller på med inköpslistan på Summit....

Vad tror du om:

Vipparmar CC 1251-16
Kamdrivning Sealed Power KT-3350S
Tips på stötstänger?

Om jag ska byta till låsbara Chevamuttrar till vipporna - måste jag byta vipparmsbultarna då?
Isf, passar OEM vipporna på dom bultarna och vilka vipparmsbultar och muttrar rekommenderar du?

Re: Kamaxel, kamdrivning, vipparmar, pump m.m. till 400 -67

8
Med CC 1251-16 får du med CSB muttrar vilket är bra vid justering av förspänningen i lyftarna, 1 varv från 0.
Summit skriver att Kamdrivning Sealed Power KT-3350S är en "Double roller"? Jag gissar att det är en OEM-style och i.s.f. är den bra.
Om inte, skulle jag välja Melling 3350S eller CLOYES C3007K i stället för cykelkedjedrivningarna som slits onödigt fort.
Stötstänger MELLING MPR105 eller SEALED POWER RP3028 blir utmärkt.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Kamaxel, kamdrivning, vipparmar, pump m.m. till 400 -67

9
The Judge skrev:Med CC 1251-16 får du med CSB muttrar vilket är bra vid justering av förspänningen i lyftarna, 1 varv från 0.
Summit skriver att Kamdrivning Sealed Power KT-3350S är en "Double roller"? Jag gissar att det är en OEM-style och i.s.f. är den bra.
Om inte, skulle jag välja Melling 3350S eller CLOYES C3007K i stället för cykelkedjedrivningarna som slits onödigt fort.
Stötstänger MELLING MPR105 eller SEALED POWER RP3028 blir utmärkt.
Kanon, tack igen....

Nu är motorn ur iaf....
Väldigt ren inv. men det syns att den stått I många år eftersom det finns rostangrepp på lyftare och stötstänger.
Kammen är slut.....

Re: Kamaxel, kamdrivning, vipparmar, pump m.m. till 400 -67

13
Det finns ingen stor vändkant antar jag? Jag skulle hona med en flexhone och köra molyringar. Köp grejerna på summit så kan du ju ta med en flexhone om du inte har en el nån du kan låna.
https://www.summitracing.com/int/parts/brh-gbd41424

De trestens honingsverktygen som finns skulle jag inta ta i med tång ens de kan förstöra mer än de gör nytta, en flexhone är superenkel att hona själv med.

Re: Kamaxel, kamdrivning, vipparmar, pump m.m. till 400 -67

14
Lemans 65 skrev:Det finns ingen stor vändkant antar jag? Jag skulle hona med en flexhone och köra molyringar. Köp grejerna på summit så kan du ju ta med en flexhone om du inte har en el nån du kan låna.
https://www.summitracing.com/int/parts/brh-gbd41424

De trestens honingsverktygen som finns skulle jag inta ta i med tång ens de kan förstöra mer än de gör nytta, en flexhone är superenkel att hona själv med.
Åfasen....aldrig tänkt tanken att hona själv men det kanske kan vara nått.

Motorrenoveringsfirman rekommenderade att hona och sen fasa av den nya toppringen en aning så att den inte tar stryk av vändkanten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk