Annons

Distributor advance kits?

1
Hej! Någon som vet om några av dessa kit innehåller fjädrar av ok kvalité? http://www.summitracing.com/search/depa ... /year/1973" onclick="window.open(this.href);return false; Vill bara ha fjädrarna då jag har förstått att det är bättre att behålla orginalvikter och centrumplatta och endast byta fjädrar. Min fördelare kommer från en 455 250hp -73 (Points) och ska monteras på en högkomp. 400, så jag antar att jag får justera tändkurvan en del.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

Re: Distributor advance kits?

2
Fjädrarna i kiten har låg kvalitet och håller inte specifikationerna nå´n längre tid.
De blir en osäkerhetsfaktor som man inte behöver.

73:ans 455 (ej SD) fördelare har 18° i centrifugalregleringen och slår ut fullt vid 3900 varv.
Jag skulle inte alls ändra den kurvan för din motor.
Du kan använda 12-14° initialt, då får du 30-32° max vilket ej bör överstigas med det komp du får i din motor, och det bör inte komma in tidigare.

F.ö. så kan du sätta en bit vakuumslang på stoppet för centrifugalregleringen, sätta tändpunkten på 32° med fjädrarna borttagna under justeringen på tomgångsvarv, sätta tillbaka fjädrarna och kolla det initiala vilket då bör hamna i närheten av 12-14°. Det initiala är inte kritiskt men det maximala bör inte överstigas.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Distributor advance kits?

3
Tack för bra svar som alltid Kent! Anledningen att jag att jag ville ha snabbare tändningskurva är att jag läste i Jim Hands bok att han rekommenderar all mekanisk förtändning ska vara inne vid runt 3000varv och inte öka efter 3200varv. Men jag förstår att en snabb kurva ökar risken för spikningar med mitt höga 10.4:1 komp. Ska prova att ställa tändningen på 32° utan fjädrar som du rekommenderade. Det jag undrar över är bara anledningen till att montera en bit slang över stoppet till centrifugalregleringen? Blir inte den totala centrifugalregleringen mindre än 18° då?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP