Annons

Kokande 389

1
Köpt bonneville från 60 som stått länge.
Motorn kokar efter 5-10 min. Suger även ihop nedre kylarslangen, bytte till en armerad slang suger inte ihop slangen nu men fortsätter koka. Kylaren är ren och har bra flöde. Provat spola vatten genom motorn verkar inte finnas nåt stopp. Nåt tips?
Annons

Re: Kokande 389

2
Välkommen till Forumet!
Gå igenom min lista och bocka av det du kollat/justerat.

Några vanliga orsaker till varmgång:

För mager bränsle/luftblandning (Kolla även bränslepump och filter)
Felaktig tändinställning och eller tändkurva
Igensatt kylare/kollapsade kylarslangar (strypt flöde)
Igensatta kylkanaler i motorn (strypt flöde)
Kärvande termostat / felaktig termostat
Dålig vattenpump
Felaktig hastighet på pumpen (för snabb/för långsam)
För tjock kylare
Fel/felaktigt kylarlock
Kåpa saknas vid fläkten
Felaktig position av fläkten i förhållande till kåpan
Dålig design av fläkt - Original fabrikstyp fungerar vanligen bäst
Högtrycks oljepump
Motorolja med för hög viskositet. Fabrikanten rekommenderar 10W30 av en orsak.
Elektrisk fläkt (dragande/tryckande) Hindrar luftflödet
För mycket Glykol
Fel typ av Glykol
Flödestest: Börja med kall motor. Tag av kylarlocket. Starta motorn. Få upp motortemperaturen så att termostaten öppnar. Öka motorvarvet till 2000varv. Om kylarvätskan då flödar ur kylaren så är det en strypning av flödet i kylsystemet. Detta måste åtgärdas för korrekt kylning.
Fel typ av tändstift (värmetal)
Fel typ av bränsle (prova 95 oktan, E85 får motorn att gå magert)
Avgaser i kylsystemet p.g.a. spricka i toppen eller trasig topplockspackning. Kolla efter koloxid i kylaren hos en verkstad med den utrustningen. Tag av kylarlocket och kolla om det skummar om kylvätskan vid start av kall motor.

Hoppas detta hjälper en aning!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/